Dag 198
lördag 27 juni, 2026
Mamma och pappa försover sig till 08:00-maten. Det har varit varmt under natten. Kanske är det därför. Ettan har viktiga mediciner som ska ges vid specifika tidpunkter. Mamma och pappa snabbar sig upp. Till slut får Ettan sina mediciner. Bara 40 minuter sent. Enligt läkarna är det okej att medicinerna ges upp till en timme innan eller en timmer efter utsatt tid.
Det är förlamande varmt ute. Pappa startar AC:en. Ett tjockt, böjbart rör sticker ut genom fönstret. Där går den varma luften ut, och istället fläktar kall luft in i lägenheten. Problemet är bara att fönstret måste stå nätan vidöppet för att frånvärmeluftröret ska få plats. Det läcker nästan in lika mycket varm luft som det åker ut. Pappa rotar fram lite byggplast från källaren och börja klä in fönstret. Det blir som en extra fönsterruta i semitransparent plast, med en cirkel urklippt i ena hörnan för röret. Det fungerar faktiskt ganska bra. Tur är väl det, för det är nämre 30°C utomhus, och temperaturen ökar snabbt i vardagsrummet. Med AC:n på fullt blås, och ytterligare en fläkt för att sprida vidare kallluften går det att få ned värmen i vardagsrummet till ett "behagligt" 26°C.
Ni får stanna inomhus idag. Det blir ingen promenad. Utomhus är det bedövande varmt. Även i skuggan. Pappa går och handlar, på de få hundra meterna han går i skuggan blir det nästan outhärdligt. Kanske är det för att han acklimatiserat sig med AC:n hemma, men det kändes faktiskt inte ens lika bra nedkylt i matvarubutken. Pappa handlas glass och jordgubbar. Ni ska få besök idag.
En av mammas tidiga vän, som är gravid i vecka 36 kommer på besök. Hon och hennes fästman har cyklat i värmen. De är tacksamma för att AC:n står och tuggar på, även om den låter ganska mycket. Glass serveras och ni verkar lite avundsjuka. Enligt mamma är Tvåan sällan så intresserad som när mamma äter godsaker. Då vill du också ha. På sätt och vis får du ju det också, fast på lite omvägar, när du ammar. Hoppas det smakar med lite mango- och passionsfruktsorbet.