Minisarna

Dag 194

tisdag 23 juni, 2026

v.52+6

Pappa avbokade för några dagar sedan ett besök till audiologen för Ettan. Då hade inte syrgasflaskorna levererats och pappa vågade inte chansa på att det fanns syrgasuttag i lokalen du skulle undersökas i. Undersökningen skulle ta fyra timmar enligt bokningen. Mamma och pappa vill heller inte att du ska behöva resa i onödan. Ifall din undersökning bara är för att eventuellt ställa en diagnos på en möjlig hörselnedsättning men inte erbjuda någon behandling förrän du är äldre, då kanske undersökningen kan vänta tills du är ur ditt andningsstöd helt. På morgonen ringde en receptionist från audiologen. Hon ville boka en ny tid. Hon kunde tyvärr inte svara på frågan om det kan ges behandling för eventuella hörselnedsättningar för någon så liten som dig. Istället ber hon en läkare att ringa upp istället.

Läkaren säger att det är viktigt att Ettan genomför en hörselundersökning. Alla barn som legat inne på neonatalavdelning i minst fem dygn ska göra en undersökning. Du har ju varit där i fem månader, så du ingår i deras urval. Hon nämner också att det absolut går att behandla vissa hörselnedsättningar vid tidig ålder. Det är bäst att påbörja behandling innan tre månaders ålder, då börjar förmåga för tal att formas. Om man har en hörselnedsättning kan inlärning för tal störas. En ny tid bokas för nästa vecka. Pappa får bara ha med sig en extra stor syrgastub.

Idag skulle mamma ut på ett ärende. Pappa är hemma med er båda själv. Det börjar inte superbra. Mamma är sen. Det blir stressigt. Ni är ledsna, och pappa försöker göra så gott han kan för att undvika total katastrof. Det blir jonglering. Ettan trivs int i babygymmet, men Tvåan kan vara där så länge pappa tittar. Till slut får pappa lägga Ettan i soffan och hålla nappen med ena handen, och skaka babygymmet för Tvåan med den andra. Det fungerar oförskämt bra. Ni båda somnar nästan samtidigt.

Mamma kommer hem efter någon timme. Det är varmt. Ni klarar inte riktigt av värmen. Det är svalare i sovrummet. Hela familjen flyr dit. Fläkten går. Det fungerar faktiskt ganska bra. Ni blir lite arga ibland, det är inte lika roligt att bara sitta i sovrummet.

Det är lite läskigt att tänka på hur det kommer bli i sommar. Hur ska ni klara värmen utan att bli galna? Hur ska mamma och pappa klara av den förlamande hjärndimman som kommer med att försöka trösta er två när det är så svettigt. I värsta fall får vi investera i ytterligare en maskin och installera en AC. Men det tar vi när det kommer.

Dagens bilder